torstai 20. helmikuuta 2014

Ravinto ,lepo ja treeni!

Moikka! mä oon nyt palaillu tanssin pariin kolmen kuukauden tauon jälkeen. Ssin äajassa mun suhtautuminen tanssiin muuttui. Rakastan tanssimista edelleen mutta opein kuuntelemaan omaa kehoani ja tarvetta myös levätä. Ei ole aina hyväksi vain treenat treenat ja treenat kivuista ja väsymyksestä huolimatta. Tanssi on suuri osa elämääni mutta se ei voi olla koko elämä.tällä hetkellä mulla on vain 8 tuntia viikossa ja lisään tunteja kun lääkäri antaa luvan.


Ajattelin siis tehdä postauksen tanssijalle tärkeistä elementeistä:
~treeni
~ravinto
~lepo
jos vain esim treenaat mutta et lepää tau syö oikein treeni on turhaa.
(huom. en ole mikään asiantuntija , kerron mitä itse olen oppinut tämän puolen vuoden aikana ja miten itse toimin ja elän!) 






--1.TREENI --


treeniksi riittää tietenki perus tanssi treeni mutta jos haluaa esim lisää venyvyyttä tai lihasvoimaa niinkuin minä niin tässä on tämän hetkinen "treeni ohjelma" minkä teen esim vapaa päivinä kuten nyt hiihtolomalla.

-tarvitset :jumppamaton,hyppynaru,painot (mulla 2kg) ,pilates renkaan,kuminauhan ja hyvää musaa

1. aloitan treenin tekemällä noin 50 erillaista pikkuhyppyä hyppynarulla että saan kehon lämpimäksi ja sykkeen kohoamaan.


2. sen jälkeen teen yllä olevan sarjan. 
-teen kyykyt,haara kyykyt ja "lungesit" painoilla

3. tämän jälkeen teen 50-100 joustoa painoilla ja pidän välissä aina pieniä taukoja. 
4. seuraavaksi otan pilates renkaan ja teen myös sillä 50-100 joustoa jalkojen välissä

5. seuraavaksi on vatsojen vuoro
-teen jommankumman näistä ohjelmista , kumpi sitten huvittaa enemmän.
-ohjelman jälkeen olen noin 2 minuuttia lankussa/huuveri


7.välillä teen vielä tämän jälkeen muutaman punneruksen (jos jaksan...) 


8. kaiken jälkeen teen vielä 50 nilkan joustoa kumilenkillä ja venyttelen hieman
--LEPO--
-viikossa pitäisi olla EDES yksi kunnon lepo päivä jotta kroppa (ja aivot) saisivat levätä
-muista aina treenissä "ei se määrä vaan laatu"
-nuku vähintään 8 tuntia yössä
-voit nukkua päiväunia
-kuuntele rentoutus CD :ltä erillaisia harjoitteita. oma lemppari on : 


--RAVINTO--


-tanssija tarvitsee erityisen paljon energiaa koska liikunta määrä voi olla suuri
-lihakset tarvitsevat hiilihydraattia,oikeanlaista rasvaa ja proteiinia
-syö mahdollisiman monipuolisesti: hedelmiä,viljaa,kalaa,kanaa,lihaa,marjoja ja maitotuotteita
-LAIHDUTUS TAI JONKIN NÄKÖINEN DIETTI EI OLE TARPEEN
-syö 3-4 tunnin välein jotta verensokeri pysyy hyvän ja jaksat tehdä treeneissä muutakin kun vin oleskella
itse huomaan selvän eron jos syön/en syö hyvin enne treenejä. kun olen täynnä energiaa treeni on. 100 kertaa tehokkaampaa!
  

proteiini pitoisia tuoteitta joita mä syön 
-Skyr rahka 
-Lohi ja kana
-nutridrink energia ja täydennysravinto juoma
-(joskus!!!!!!) proteiini patukat
-maito
-monilla tanssijoilla jää päivällinen/illallinen kokonaan välistä koska iltaisin on yleensä harjoitukset.
olisi tärkeeä korvata se jollain tai syödä vaikka illemmalla harjoitusten jälkeen.
 
Mun illalliseen kuuluu yleensä
-kalaa
-perunaa
-kasviksia
-2 leipää voilla ja kasviksilla
-maito
-jälkiruoka 
-nutridrink

Syön muutenki yleensä aina viisi kertaa päivässä
-aamupala
-lounas
-välipala
-päivällinen
-iltapala



kysykää jos on kysyttävää ja oon tosi pahoillani näin pitkästä tauosta!















9 kommenttia :

  1. Heippa Linda! Sulla on tosi kiva blogi, ja vaikutat oikein mukavalta ja kypsältä nuorelta naiselta! Oon tosi iloinen sun puolesta, että olet ymmärtänyt noin tärkeitä asioita, koska ne ei oo mitään pikkujuttuja, vaan kaiken perusta. :) Tää pidempi tauko niin bloggaamisessa ja treenamisessakin on siis varmasti ollut ihan paikallaan, kun sillä on saatu näin hyviä asioita aikaan! Tuut varmasti vielä pidemmällä tähtäimellä huomaamaan riittävän levon hyödyn. Kiitos kun pidät tätä blogia, olet upea! :)

    VastaaPoista
  2. oot aivan upee! ihanaa että postasit taas! tulin tosi iloseks!

    VastaaPoista
  3. Sun blogis on niin ihana! Erityisesti kun käyn itekkin liisa nojosen tunneil ja oo harrastanut 9 vuotta ja oon nyt 12. Ois mahtavaa pyrkiä ekluokalle mutta kun oon käyny vaan pari kertaa jazztunnilla, nykyään nykytanssissa. Joten balettia ei löydy ja kärkitossuttyöskentely vielä älyttömän kaukainen haave joten ei taida ekluokkaa unelma toteutua:( aattelin ens vuonna lisätä parilla tunnilla, esim baletti. Mitä mieltä sä oot?:) sun blogis on ihana ja oot tosi notkee ja kauniskin:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeks ku vastaaminen kesti mut mä oon sitä mieltä et totta kai pyrit ek-luokalle jos haluat! Et sä siinä mitään menetä! ja kiitos paljon :)

      Poista
  4. Hei ku sä kävit viime kesänä nykissä, ja ostit sieltä yumikon leotardin,(sori outo kysymys) mut miten sä ns. toimit siellä liikkeessä. Tai lähinnä että oliko siellä ne leotardit valmiina ? ja oliks niitä paljon eri väreissä vai vaan niissä ns perus.
    -essi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis aivan normaalisti kuin ihan missä tahansa tanssiliikkessä mut sovituskopin jono on jäätävä. Ja mun mielestä ne kysyy siellä sun nimen ja jonku tanssikoulun!

      Poista
  5. Hei!
    Miten pääsit Kuopio tanssii ja soi tapahtumaan? Järjestikö sun tanssiopisto/koulu sen vai ilmottauduitko iha ite? Menitkö ryhmän kanssa vai yksin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon balettioppilaitoksen Ek-kurssilla ja siellä on viimenen päätöskurrsi ja meen mun isän kanssa. ja myös esiinnyn siellä tanssikoulut on stage ja myös valohallissa mun nykysoololla ja muutamalla muulla biisillä :P

      Poista